Township & Coast trip

3 november 2014 - Cape Town, Zuid-Afrika

Vanmorgen om kwart over negen richting Kaapstad vertrokken zodat we om half 11 op ons meetingpoint met Ismaël, onze chauffeur konden zijn die ons door de Township zou rijden met de auto van Greet en Guus. Je wil niet weten wat je daar ziet en hoe de mensen leven. Daar zijn geen woorden voor. We zijn op meerdere plaatsen uitgestapt om met eigen ogen de omstandigheden te zien waaronder deze mensen leven. Als je daar loopt weet je jezelf geen houding te geven, zo schokkend als het is. We horen echt dan tot de rijken der rijken van de wereld. Naar binnen geweest in twee schooltjes voor opvang van kleine kinderen, waarvan de moeders tienerkinderen zijn, verslaafd e.d, Je vraagt je dan af wat voor een toekomst die kinderen hebben. Ook bij een vrouwtje in een hokje van 3x3 geweest waarin drie gezinnen leven. Je wil niet weten waar die hutjes van gemaakt zijn. Dat vrouwtje woont daar al sinds 1969 en zit nu te wachten op een nieuw gebouwd appartementje.
We zijn ook bij een man en vrouw naar binnen geweest die een soort oliebollen maakten, ook in zo'n klein hokje. Zij was bezig een varkenskop te splijten om het vlees te verkopen. Echt niet te bevatten. Je moet je ook niet alleen zonder begeleiding in zo'n township begeven. De township waar wij waren hebben ze voor een deel vorig jaar plat gegooid en daar staan nu nieuwe gebouwde appartementjes. Ziet er nu allemaal nog netjes uit maar als daar eenmaal weer een jaar gewoond wordt, vragen we ons af hoe de omgeving er dan uitziet. Met gemengde gevoelens hebben we de township achter ons gelaten.
Hierna bij een bouwmarkt wat spullen gekocht die Guus nodig had voor zijn tuinwerkzaamheden. Aansluitend de route langs de kust gaan maken. Was wel jammer dat het regende, maar we zaten droog. In de loop van de middag werd het droog. De tocht over de kustweg ging vanaf het stadion van Kaapstad via Sea Point naar Clifton Bay. Dit is waar Gordon een huis heeft gehad.  Daarna kwamen we langs Camps Bay en Hout Bay, waar veel Nederlanders wonen. Ook catherina Keijl heeft daar een huis. De uitzichten over de Atlantische Oceaan zijn schitterend. Onderweg in de verte nog Kaap de Goede Hoop zien liggen. Het mooiste stuk was bij Chapman's Peak. Vanaf hier een schitterend uitzicht over een baai. Vanuit daar naar Kalk Bay om te lunchen in het Harbour House. Wat een aparte en schitterende plek weer waar je vanuit het restaurant uitkijkt over de wilde Atlantic Ocean. Na de heerlijke lunch terug naar Riebeek Kasteel via Muizenberg en Malmesbury.  Daar aangekomen was het behoorlijk fris. 17 graden maar, brrrrrr wat koud. We hebben dan ook voor het eerst binnen gezeten met een wijntje om te proosten op Greet. Wat een kanjer van een chauffeuse. Na een tukkie gedaan te hebben nog even bij Mama's een hapje wezen eten en je wil het niet geloven, maar JB-tje heeft het restant van haar pizza, die ze na haar mixed fish van vanmiddag niet helemaal op kon laten inpakken als ontbijt voor morgen. Ha ha, ze begreep de vraag van de serveerster niet goed. Nu liggen we uitgeteld op de bank met een bakkie koffie om ons voor te bereiden op onze laatste dag. Morgenochtend vliegen we om half 1 weer terug, maar ook van deze laatste dag gaan we wat op de weblog zetten. Slaap lekker allemaal.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

1. Jolanda:
    4 november 2014
    Wat een contrast in dit verhaal. De armoede bij Township en het mee naar huis nemen van een doggybag omdat je vol zit. Persoonlijk
    blijf ik dit soort dingen altijd zo moeilijk te bevatten vinden. Helaas zal er in de wereld altijd verschil tussen rijk en arm blijven. Zucht....