The Big Six

1 november 2014 - Cape Town, Zuid-Afrika

Donderdag morgen om kwart voor 10 's-morgens stonden we op pole position om richting Inverdoorn Safari & Lodging Parc te gaan. JB kreeg de opdracht van Guus om na het indrukken van dat ene knopje "Inverdoorn" onder favorieten niet meer aan de Tom Tom te komen. Ook niet als we op een zand/grindweg terechtkomen komen met daarbij de gedachte " we zitten verkeerd". Gewoon blijven doorrijden dan komt het vanzelf goed was zijn advies. Daarna werden we met zijn allen lachend uitgezwaaid. Volgens Guus zou het ongeveer 2 uur rijden zijn, maar na 100 meter gaf de Tom Tom aan dat we nog 3 uur te gaan hadden. Betekent dus dat we een uur te laat zouden zijn, maar gelukkig hadden we genoeg speelruimte omdat de safaridagen zouden starten met een lunch. Dan maar geen lunch dachten we op dat moment. JB natuurlijk gelijk: ha ha, Guus heeft niet altijd gelijk. De rit van 125 km er naar toe was schitterend, door de bergen over 3 bergpassen. Was alleen jammer dat we onderweg regen hadden maar dat hield op na 60 km toen we het plaatsje Ceres gepasseerd waren. En vanaf daar was het ook het mooiste stuk van de route.
Na een uurtje en ca. 35 km voorbij Ceres stonden we ineens op een zand/grindweg in de middel of nowhere met inderdaad de neiging te keren vanwege de gedachte: zitten we wel goed. Maar door goed geluisterd te hebben naar Guus bleef JB-tje van het Tom Tom knopje af en hebben we de gok gewaagd om door te rijden. Op dat moment moesten we nog ongeveer 35 km volgens de Tom Tom dus daarover nog 2 uur moeten doen leek ons een beetje te gek voor woorden. Dus zouden we toch wel op tijd zijn. Na 3,5 km zaten we weer op asfalt maar niet voor lang. De weg ging weer over in grind/zand en kuilen. Na 3 km kwamen we op een kruising met grote borden verplicht stoppen zoals je op een voorrangskruising hebt staan en een bord "Inverdoorn Safari en Lodge Resort" rechtsaf. Nog 12,5 km te gaan over zand, grind en kuilen. Uiteindelijk waren we toch na 2 uur rijden op de plaats van bestemming Guus had dus toch weer gelijk.
Wat ik nog even moet vermelden is dat Guus aan JB zijn wintersport fleesvest had meegegeven om aan te trekken tijdens de game drives. Reactie van haar was: Guus, dit is Zuid-Afrika met een temperatuur van rond de 25 graden. JB, luister naar ome Guus, doe dat ding straks nu maar lekker aan. Je merkt vanzelf wel waarom.
De locatie waar we aankwamen was werkelijk een schitterende locatie in de "middle of no-where" waar we werden ontvangen met een welkomstcocktail. Na ondertekening van de papieren dat we voor ons eigen risico de safari zouden doen omdat de big five blijkbaar toch niet altijd te vertrouwen is, werden we naar onze kamer gebracht. Wat een idyllisch oord, prachtig gewoon. Aansluitend heerlijke lunch gehad, nog even kunnen ontspannen aan het zwembad en toen om 4 uur in de Landrover Defender om de eerste van 2 gamedrives te gaan maken. We zouden op zoek gaan naar de leeuwen en cheeta's. Wat een gave tocht. Leeuwen en cheeta's gevonden maar ook giraffen, gnoes, springbokken, buffels en neushoorns gezien. De foto's spreken voor zich. En JB was ook overtuigd van ome Guus zijn raad om dat wintersportvest aan te doen. In de open Defender zat je vol in de wind die behoorlijk stevig was. Dus dat vest kon ze goed gebruiken. Onze safarileider/chauffeur deelde onderweg ook nog eens dekens uit want koud dat het werd tijdens de rit. Leek wel een wintersporttochtje, ha ha. Na 3,5 uur waren we weer terug om te gaan genieten van een romantisch "dinner for two" met een lekkere rode Shiraz erbij. Daarna ons mandje in omdat we de volgende dag al weer om 5 uur moesten opstaan voor de 2e gamedrive van 3 uur. Dat zou de dag worden van de Big Six. Straks weten jullie waarom. De volgende morgen dus om 5 uur op om even na 6 uur eerst aan de koffie te kunnen. JB-tje begon goed want die stootte in de douche met haar elleboog de zeepdispenser van de muur. Dat ding in duizend stukjes. Toen mocht ik douchen na eerst de troep opgeruimd te hebben. Na de koffie zaten we om kwart over 6 in de Defender op weg naar de olifanten. De dekens lagen al klaar op onze zitplaatsen, want die hadden we echt wel nodig. Door het vroege uur waren de dieren nog volop in beweging voordat ze in de loop van de dag hun tukkie zouden gaan doen. Ze leven namelijk veel meer in de vroege morgen dan overdag. Zo kwamen we nu de neushoorns en buffels tegen die plotseling vanuit de struiken voor de auto langs kwamen. Hierbij waren ze ook niet echt vriendelijk voor elkaar. De vorige dag hadden ze ook met elkaar gevochten. Daarna op zoek naar de olifanten en ja hoor na wat rondrijden stonden we ineens oog in oog met twee van die prachtige beesten. Het was even bibberen toe een van de twee naar de auto toekwam en zijn slurf naar binnen stak.  Maar wat een ervaring. Tijdens deze 3 uur drive ook weer giraffen, gnoes, springbokken, impala's, oryxen en struisvogels gezien. Op de terugweg kwamen we ook nog een waterpartij voorbij waarbij plotseling een grote kop uit het water kwam. JB-tje riep gelijk, kijk wat een joekel van een krokodil. Iedereen bleef met spanning kijken maar hij bleef heerlijk op afstand onder water. Daarom maar doorgereden. Ik had echter twijfels over JB-tje haar krokodil waarneming omdat het volgens mij een nijlpaard was. Bleek ook zo te zijn. Maar om JB niet al te veel te frustreren hebben we haar waarneming maar omgedoopt tot een Krokonijl zodat zij prat kan gaan op het ontdekken van de Big Six, ha ha. Om 9 uur na de gamedrive nog genoten van een English Breakfast, daarna uitgecheckt en over de zand/kiezelweg weer op pad richting Riebeek Kasteel. Daar waren we weer rond 12 uur. Na aankomst onze belevenissen met Greet en Guus gedeeld, gelachen om de Krokonijl en toen heerlijk gaan lunchen. Voor zaterdag staat een toertje gepland naar Stellenbosch en Franschhoek met onderweg een lunch op een locatie die we ons volgens Greet en Guus niet kunnen voorstellen. We'll see.

1. Patricia Bor:
    2 november 2014
    Echt super die safarie. Wat is het genieten!!!!!