Terugblik op de eerste 4 dagen

20 september 2017 - Jakarta, Indonesië

De dag van vertrek en aankomst (Dag 1 en 2)

De reis is met een paar hobbeltjes anders begonnen dan verwacht. Eerst 's-middags een half uur met KLM aan de telefoon gezeten om 3 plaatsen naast elkaar te regelen. We waren Zoetermeer gelukkig nog niet uit toen ik me besefte dat mijn gehoor nog thuis lag (lader en batterijen). Dus ff snel terug naar Agaat.

Vanaf Schiphol met een uurtje vertraging omdat we op Britten moesten wachten voor hun aansluiting om 21.45 uur de lucht ingegaan. En toen konden we vanwege noodweer niet landen op Kuala Lumpur en na een tijdje rondcirkelen moesten we vanwege de brandstofvoorraad uitwijken naar een klein vliegveld bij Singapore. Daar 2 1/2 uur op een taxibaan gestaan omdat het platform te klein was voor het vliegtuig. Nadat we weer in lucht zaten richting wederom Kuala Lumpur melde de gezagvoerder dat het een uitdaging was geweest om van dat kleine vliegveld weg te komen. Ook het noodzakelijke bijtanken daar heeft nog al wat voeten in de aarde gehad. Als Jeannette dit van te voren geweten had, weet ik niet of ze op Schiphol ingestapt was. En dan heb ik het nog niet eens over de turbulentie gehad van onderweg.

Maar we lagen uiteindelijk om kwart over 2 in ons bed, ook omdat er nog een extra bed op de kamer geplaatst moest worden dat er niet stond. Oh ja, ook nog bij de hotelreceptie geregeld dat ze het slotje van Maurice zijn backpack open gebroken hebben. Sleuteltje ging er niet meer in. Het leek er verdacht veel op dat ze geprobeerd hadden het slotje te kraken.

3e dag.

Om 6 uur ging het wekkertje alweer en om 7 uur aan het ontbijt voor onze 3e dag. Kort nachtje dus geweest. Wilde ik voor vertrek nog even pinnen, dag pas. Werd door de automaat ingeslikt. Dus gelijk bellen met ABNAMRO om hem te blokkeren. Maar toen gingen we echt op weg. Eerst in Jakarta de oude haven bezocht. Als je de boten ziet die daar liggen verwonderd het ons niet dat er wel eens eentje in de diepte verdwijnt. En beladen tot de nok en van railing tot railing.

Aansluitend het Museum Wayang bezocht met allemaal van die houten marionetpoppen van groot tot klein. Daarna op weg naar Bogor waar de botanische tuin door ons is bezocht en daar in de buurt onze eerste Javaanse lunch gehad. Was niet verkeerd.

Vanuit Bogor naar Bandang,met  36 miljoen inwoners waar we rond 21.30 uur aankwamen. Onderweg nog gestopt bij een theeplantage en daar even een mail aan Stipreizen gestuurd. Onderweg kregen we namelijk te horen dat we  a.s. donderdag niet de trein 's-morgens hebben naar Yokokarta vanuit Bandung maar pas 's-middags om half 4. Grootste deel van de treinreis is dus in het donker en zie je niets van de pittoreske dorpjes en uitgestrekte theeplantages en rijstvelden wat Stip beloofd in haar oorspronkelijke reisbeschrijving. Het antwoord kennen jullie natuurlijk al. Helaas pindakaas en we hebben u daar in onze informatie brief melding van gedaan. Dus niet en bij niemand van het gezelschap . Dus dit gaat nog een staartje krijgen.

's- Avonds lekker gegeten in een restaurant vlak bij het hotel en rond half 11 ons mandje opgezocht.

4e dag

Net zo als gisteren weer om 6 uur het wekkertje en om 7 uur aan het ontbijt om even na half 8 weer in de bus te kunnen zitten. Eerst op weg naar een nog actieve vulkaankrater waar we duidelijk moesten wennen aan de zwavellucht. Ook hier in Bandung en omgeving is het echt armoe troef net zoals in Jakarta en Bogor. Als je ziet hoe volgens ons de bevolking hier leeft en woont terwijl de miljoenen je om de oren vliegen, is het echt schrikken. Dan mogen wij in onze wereld niet klagen.

Die miljoenen slaan natuurlijk op de Roepia (1,5 miljoen Roepia is ongeveer 100 euro  dus je betaalt hier bedragen in duizenden).

Bij de vulkaan heeft een local ons in het Nederlands uitleg gegeven over de 3 kraters die er zijn en dat de laatste uitbarsting dateert van 1969. In 2013 is hij nog even beperkt actief geweest waardoor er op een aantal plaatsen nog rook uit de vulkaan opstijgt.

Na een uurtje vanaf hier vertrokken naar de warmwater bronnen aan de voet van de vulkaanberg en daar met onze voeten badend in het warme water onderworpen aan een massage van een half uurtje. Voor Jeannette was dat een marteling maar ik vond het een verademing. Na deze verwennerij naar de lunchlocatie in Bandung, waarna we om half 4 naar het hotel zijn gereden. En nu hebben we last van een tropisch buitje, maar dat hoort er bij.

Vanavond een hapje eten nog en daarna zorgen dat de koffers voor de kamerdeur staan omdat de bus morgenochtend met de koffers richting Yogakarta vertrekt zodat wij 's-middags zonder koffers om half 4 op de trein kunnen stappen.

Dit was even een samenvatting van de eerste 4 dagen omdat er weinig tijd is iets te schrijven en WiFi niet altijd optimaal werkt. Tot blogse en groetjes  van us.

1. Patricia Bor:
    Jullie hebben al heel wat mee gemaakt 😉 en gezien. Wij genieten mee. 👍😊
  2. Franca:
    20 september 2017
    O jee Jbtje wat een vlucht!!!! :) Het zijn weer hele belevenissen... en dat in 4 dagen! Met plezier lezen wij jullie reisverslag.
  3. Ingrid:
    20 september 2017
    mooie foto's van jullie gezien. Ondanks de tegenslagen blijven genieten. Groetjes Ingrid🤗
  4. Annemieke:
    20 september 2017
    Spannend en intensief. Hopelijk komt er ook ruimte voor een beetje rust!
  5. Hansie:
    20 september 2017
    Rustig momentje gehad. Vandaag om half4 in hotel en door een tropisch regenbuitje potje canasta gespeeld en gezellig met een aantal van ons gezelschap hier in hotel lekker zitten eten. Nu net op de kamer en morgen voor een keertje uitslapen
  6. Ellen Verkaaik:
    20 september 2017
    Oef door de reis met hobbels vermoeid aangekomen. Maar niet meer omkojken en genieten van alles wat op je pad komt.
  7. Jeannette:
    Dank jullie wel!!
    En natuurlijk blijven we volop genieten,,.
    De vliegreis was ff een dingetje ( voor diegene die mij iets beter kennen) echt een ramp met zulke spanningen dat mijn lichaam bleef beven als een rietje!! Niet meer stil te krijgen ,..😫
    Maar de rondreis tot zover maakt een heleboel goed!!
    Leuke groep en met mijn mooiste mannen om mij heen nu al een onvergetelijke reis..
    Tot de volgende blog 😘
  8. Debby:
    20 september 2017
    Jullie reis is iig niet saai...haha...gelukkig is alles wel goed gekomen. Ik hoor dat de rest van de reis zonder haken en ogen is. Heel veel plezier en genieten van alles😘
  9. Jolanda:
    20 september 2017
    En dat allemaal in 4 dagen!!! Dat beloofd nog wat de komende weken. Ik mis de verhalen over het lekkere eten....als ik aan onze reis daar denk, denk ik vooral aan dat lekkere eten wat we daar geproeft hebben...xx
  10. Mamma:
    22 september 2017
    Wat een avonturen allemaal ,maar nu woord het lekker genieten veel plezier 💋💋💋