Dag 7

23 september 2017 - Jakarta, Indonesië

Vandaag een fietstocht gemaakt in het achterland van Yogiakarta. Helaas heeft Jeannette dit moeten missen omdat ze vannacht alles er uit gegooid heeft en vanmorgen zich nog niet echt happy voelde. En nu vanavond nog steeds niet top maar gelukkig wel iets beter. De foto's, niet van JB-tje natuurlijk, maar van de fietstocht natuurlijk komen later omdat door het trage WiFi netwerk het synchroniseren tussen iPhone en iPad niet echt soepeltjes gaat.

Vanmorgen al om 7 uur opgepikt, dus weer een vroegertje. Half uurtje met de bus naar het fietsdepot waar de vehikels al klaar stonden. Ik nog even van fiets gewisseld omdat zonder remmen het niet echt lekker en veilig fietsen zou zijn. Daarna tijdens ons toertje een aantal leuke dingen gezien al tijdens door de rijstvelden, thee-en tabaksplantages. Voor het doe het zelden geleed hoe je zelf stenen kunt maken, omdat die hier nog volgens de handwerk methode gemaakt worden. Verder nog geleerd dat pinda's in de grond groeien en niet aan bomen doordat we in een dorpje 2 vrouwtjes de pinda's hebben zien rooien en plukken.

Waar je ook versteld van staat is dat je midden in het landschap ook plotseling vanaf de fiets  tempels kan spotten. En na het spotten  van zo'n tempel sta je met je fiets midden tussen de tentjes van een lokale markt. Die mogen blij zijn dat de Nederlandse Keuringsdienst van Waren het hier niet voor het zeggen heeft.  Na dit markten weer terug naar het vertrekpunt.

Vanaf daar met  de bus naar de Prambanantempel. Deze zijn ze beetje bij beetje aan het herstellen omdat grote delen er van in 2006 bij een aardbeving beschadigd geraakt zijn. En door geldgebrek gaat het niet echt vlot. Na het tempelbezoek op pad richting de lunch waar we ook nog een 20 minuten durende Wajong voorstelling voorgeschoteld kregen. Wel apart dat we zowel voor als achter het doek konden zitten.  Achter het doek zag je de schaduwfiguren het verhaal uitbeelden en voor het doek zag je de poppenspeler en muzikanten. Ten aanzien van die laatsten vraag ik mij af of  de kinderarbeidswet hier niet van toepassing zou kunnen zijn. Na deze poppenkast weer genoten van onze lunch met heerlijke Indonesische gerechten.

Als afsluiting nog even langs gewipt bij een batik fabriekje waar ze schilderijen maken. Daarna waren we om 3 uur in het hotel en hebben we met zijn drieën eind van de dag genoten van een heerlijke Javaanse massage. Nu de koffertjes weer gereed maken zodat we morgenochtend om 7 uur met de bus richting Malang in Oost Java kunnen vertrekken. Nu mijn biertje opdrinken.

1. Patricia Bor:
    23 september 2017
    Mooie fietstocht gemaakt! Beterschap voor Jeanette. Snel weer genieten.
  2. Hanny:
    24 september 2017
    Wat jammer JB-tje dat je beroerd was, hopelijk ben je weer opgeknapt. Leuk verslag weer Hans 👍
  3. Franca:
    24 september 2017
    Inmiddels weer opgeknapt JB-tje?? Mooi verhaal weer!
  4. Jeannette:
    24 september 2017
    We zijn weer opgeknapt gelukkig,,.
    Vandaag een busrit van 13 uur, dus rustig asn nog even kunnen doen,,.
  5. Mamma:
    24 september 2017
    Gelukkig dat je weer opgeknapt bent
    Wat een lange bus reis maar de foto's en verslag zijn leuk .veelplezier nog dikke 💋💋💋