Dag 9 Malang verkennen

25 september 2017 - Jakarta, Indonesië

Dag 9 in Malang

Vandaag zaten we om 9 uur aan het ontbijt. Het hotel is schitterend  met een Spa, fitness en zwembad. En daar hoort dan ook een zeer uitgebreid ontbijtbufffet bij. Van West-Europees tot oriëntaals en Javaans. En dit keer dus zeer relaxed kunnen ontbijten omdat we pas om 10 uur op pad gingen.

Malang is ook een drukke stad waar het wemelt van de scooters en motoren en dat er dus niet echt sprake is van een lucht die voldoet aan de norm die er staat voor fijnstof en CO2. Ben dan ook bang dat Indonesië niet het klimaatakkoord heeft getekend omdat het nastreven van de afspraken daarin voor hen waarschijnlijk een ondoenlijke zaak zal zijn.

Met de bus naar het centrum gereden en daar een wandeling door de stad gemaakt. De reisleider heeft ons langs allerlei bezienswaardigheden gevoerd waaronder ook een  voettocht door de "Markthof". Tentje aan tentje met groente, fruit, kruiden enz. En ik moest mijn buik inhouden om tegenliggers te laten passeren en je hand op de knip, want Malang staat bekend om de zakkenrollerij.

Na het toertje door de Malangse Markthof met gevaar voor eigen leven een paar keer de weg moeten oversteken om de wekelijkse vogeltjesmarkt te bereiken. Daar de zwarte kip, waarbij alles zwart is van snavel, vlees tot botten gespot. Deze kip worden magische en spirituele krachten toegekend en worden gebruikt bij ceremoniële offerfeesten.

Verder op deze markt tientallen standjes met honderden kooitjes met vogeltjes, kuikens, puppies etc. maar ook vliegende krekels en kleine uiltjes die als jachtuiltjes gebruikt worden om in de rijstvelden op de muizen te jagen die een bedreiging zijn voor een goede rijstoogst.

Als afsluiting naar Toko Oen om een bakkie koffie te scoren. Deze Toko werd in het verleden al door de Nederlandse kolonisten bezocht en heeft dan ook een Nederlands tintje van vroegere dagen. Bij de ingang en in de toko heten ze je dan ook met een Nederlands/Indonesische taaltje op een banner welkom. Aansluitend met de bus richting de lunch lokatie gereden. Dit restaurant in een schitterende en romantische omgeving heeft ons verwend met een heerlijke Javaanse maaltijd, war je je vingers bij aflikte. Met een voldaan gevoel weer naar hotel, waar we rond half 4 aankwamen en maar gelijk een Javaanse massage van een uur hebben ondergaan. Natuurlijk in de "strong version".  Vannacht om half 1 richting de Bromo vulkaan om hopelijk te kunnen genieten van een mooie zonsopkomst, want dat schijnt iets heel aparts te zijn. Maar dan moet Allah wel eerst even de kraan dichtdraaien en het wolkengordijn openschuiven zodat we ook echt een zonnetje kunnen zien. Nu is hij in ieder geval nog niet te ontdekken en de douche staat ook nog aan. We zullen bidden dat we morgen aan jullie kunnen melden dat we echt een zonsopkomst hebben kunnen meemaken. Zometeen eerst maar even een kort tukkie doen want zonder dat lopen we het risico van een nachtje overslaan. Liefs van ons vanuit Malang.

1. Mamma:
    25 september 2017
    Wat een belenis maar wel leuk wat jullie allemaal zien ,en die markte zijn altijd leuk .de foto's zijn ook mooi goede reis verder 💋💋💋
  2. Annemieke:
    26 september 2017