Dag 10 richting Bromo

27 september 2017 - Jakarta, Indonesië

Vanwege niet optimaal werkend WiFi gisteren een dagje te laat, maar hier dan toch onze Bromo ervaring. Wel anders dan gehoopt, maar toch een gave ervaring.

Vannacht om 00.30 uur zaten we in ons busje richting een dorp vlakbij de Bromo vulkaan.een tipje van een kleine 2 1/2 uur. Vanaf daar met Jeeps naar de plek van waaruit je een prachtige zonsopkomst zou moeten zien. Inderdaad "zouden" want op de hobbel de hobbel weg naar boven kwamen we al een beetje regen, maar vooral mistbanken tegen. En Jeannette haar favoriete reismaatje: " afgronden".

Als je boven komt hoef je niet bang te zijn in het donker, want er zijn er meer die de zonsopkomst willen zien. Het is daarboven een verzamelplaats van een ontelbare hoeveelheid aan Jeeps, hutje aan mutje geparkeerd in de berm van de weg. Volgens mij heeft iedere Javaan die in de buurt van de Bromo woont een Jeep om toeristen naar boven te brengen.

Zoals al gezegd, geen zonnestraaltje gezien, alleen maar dikke wolken en nevel. Daarom maar weer met de Jeep naar beneden gaan richting de krater van de Bromo om daar een kijkje te nemen. Naast de Bromo van 2392 m hoog liggen er nog 2 andere vulkanen. Deze drie liggen in een enorme zandzee, wat een schitterend gezicht is als je met de Jeep daar middenin staat. Vanaf daar nog een stukje door voor een wandeling met een steiging waar de Tourrenners moeite mee zouden hebben van een uurtje naar de Bromo krater. Geen zin in wandelen, dan kun je de tocht ook op een paard maken, maar niet tot de krater omdat je het laatste stuk naar de krater toe een trap moet beklimmen van ik schat ca. 271 treden. Want 2+7+1=10.

Maar eenmaal boven, zonder zuurstoffles, is het echt gaaf om het gerommel en de lavadampen te ervaren van deze vulkaan. Wel met een lapje voor neus en mond. Daarna weer de afdaling ingezet en met de Jeeps terug naar het dorp, waar we onze ontbijtbox hebben zitten verorberen. En dat ging er echt in.

Vanaf hier met de bus richting Kalibaru voor de laatste overnachting op Java. Ook hier nog  een massage ondergaan, maar deze kon niet tippen aan de twee eerdere.

Aansluitend nog een potje canasta en wat gegeten om uiteindelijk om 22.00 uur ons mandje op te zoeken want om kwart voor 6 moesten we de koffers weer afleveren. Dus dan ook maar gelijk ontbijtje doen. Tot blogse.